Written by Donat Berisha

Aantal prepaid klanten Telenet daalt

De kwartaalcijfers (Q3 2021) van Telenet zijn bekend. Hieruit blijkt onder andere dat het aantal prepaid klanten (klanten die een herlaadkaart van Telenet / BASE hebben) jaar-op-jaar flink is gedaald. Ook het aantal klanten met Basic Video is procentueel gezien zeer sterk gedaald. Daarentegen ziet Telenet een groei in aantal FMC-klanten). In dit artikel lees je hier meer over.

Aantal prepaid klanten daalt

Ten opzichte van vorig jaar is het aantal prepaid klanten dit kwartaal met 17 procent gedaald. Telenet had dit kwartaal 336.300 prepaid klanten. Dit aantal was in Q3 2020 nog 349.600.

Een deel van deze klanten zal waarschijnlijk naar een MVNO (mobile virtual network operators; virtuele providers) zijn gegaan. Voorbeelden van een MVNO zijn Mobile Vikings en Lyca Mobile. Dergelijke aanbieders worden populair onder consumenten vanwege scherpe aanbiedingen en lagere tarieven. Exacte cijfers hierover zijn echter niet bekend.

Andere dalingen

De kwartaalcijfers bevatten niet alleen data over prepaid en mobiele telefonie van Telenet. Het gaat namelijk ook om onder andere kabeldiensten, vaste telefonie en zakelijke diensten. Naast de daling in aantal prepaid klanten kent Telenet in het derde kwartaal van 2021 de volgende dalingen:

  • Omzet uit kabeldiensten van 360,1 miljoen naar 357,5 miljoen
  • Inkomsten uit video (daling van 2%)
  • Inkomsten uit vaste telefonie (daling van 6%)
  • Inkomsten uit zakelijke diensten (daling van 10%)
  • Aantal Basic Video klanten kent een daling van 40%: van 90.300 naar 79.400

Stijgingen in inkomsten en omzet

Het bedrijf kent echter ook een aantal stijgingen in inkomsten en omzet. Deze stijgingen worden hieronder opgesomd.

  • Stijging van 3 procent bij inkomsten uit breedbandinternet
  • Stijging van 11 procent bij omzet uit mobiele telefonie
  • Stijging van 15% van aantal FMC-klanten (in totaal nu 713.200)

Hoewel het aantal prepaid klanten bij Telenet met 17 procent is gedaald, heeft de provider in Q3 2021 dus wel een flinke stijging in omzet uit mobiele telefonie gezien: maar liefst 11%. Het aantal mobiele klanten daalde overigens wel met een aantal van 4.200. Dit was niet voldoende voor een procentuele daling.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

1 × twee =