Written by Donat Berisha

BIPT komt met nieuwe cijfers mobiele netwerken

De dekking en kwaliteit van de Belgische mobiele netwerken zijn belangrijk voor de eindgebruiker (de consument). Daarom wordt er regelmatig onderzoek gedaan naar de netwerken, en wordt informatie continu opgeslagen. Nu komt toezichthouder BIPT (Belgische Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie) met nieuwe cijfers betreffende de Belgische mobiele netwerken (waar prepaid onder valt). Ben je hier benieuwd naar? Lees dan snel verder!

Dekking en kwaliteit

Het BIPT geeft aan dat hun dataportaal is aangevuld met recente informatie betreffende de dekking en kwaliteit van de Belgische mobiele netwerken. Hieronder tonen we deze cijfers.

  • Dekking: De 4G-dekking voor het hele grondgebied is buitenshuis meer dan 99 procent en binnenshuis 93 procent.
  • Kwaliteit: Gemiddelde kans op verbinding van 99,7 procent en een gemiddelde downloadsnelheid van 80 Mbps. Voor het eerst is dit jaar is er voor kwaliteit ook gekeken naar de meest gebruikte Belgische treinlijnen. Hierbij is de gemiddelde kans op verbinding 98,2 procent en de gemiddelde downloadsnelheid 55 Mbps.

Al met al zijn de cijfers voor zowel dekking als kwaliteit hoog. Dat betekent dat de mobiele netwerken van Belgische providers goed hebben gepresteerd.

Hoe komen de cijfers tot stand?

Natuurlijk is het interessant om te weten hoe het BIPT tot bovenstaande cijfers komt.

Voor de dekking wordt data opgevraagd aan de mobiele operatoren. Op basis hiervan worden controletesten uitgevoerd door het BIPT, waarmee de resultaten van de operatoren worden gecorrigeerd. De laagst scorende provincies op het vlak van dekking zijn Luxemburg (84%), Namen (87%), en Luik (89%).

De kwaliteitscijfers komen op basis van zogenaamde drive-tests tot stand. Er wordt hierbij ongeveer 10.500 kilometer gereden, waarbij er zowel gesprekstesten als datatesten worden uitgevoerd.

Vergelijken van providers

De bovengenoemde testen maken het mogelijk om de mobiele netwerken, en dus de Belgische providers met elkaar te vergelijken. Hierdoor kan de consument de kwaliteit van het netwerk van zijn of haar provider evalueren en eventueel vergelijken met andere netwerken en providers.

Rate this post

Geef een antwoord

Your email address will not be published. Required fields are marked *

5 × 4 =