Hoeveelheid telecom klachten in 2020 daalde met 11 procent
De hoeveelheid telecom klachten in België is in 2020 met 11 procent gedaald ten opzichte van 2019. In totaal werden er door de Belgische Ombudsdienst in 2020 zo’n 14.039 klachten geregistreerd. In 2019 was dit aantal flink hoger: 15.816. De daling is opvallend omdat voorgaande jaren het aantal telecom klachten juist een stijgende lijn kende. Het aantal klachten die prepaid providers ontvangen lijkt in verhouding met 2019 te zijn gedaald.
Weinig verandering van 2019 tot 2020
De Belgische Ombudsdienst heeft in 2020 zo’n 13.676 klachten behandeld en afgerond. Van deze klachten is ongeveer 96 procent afgehandeld zonder dat er een rechter aan te pas moest komen. Zeker 96.62 procent van de klachten werd uiteindelijk beslist in het voordeel van de gebruiker.
De top vijf van telecommunicatiebedrijven met de meeste klachten is in beide jaren hetzelfde gebleven. Net zoals in 2019 was Proximus in 2020 de operator met het hoogste aantal behandelde klachten. Ook Telenet Group, VOO, Orange Belgium en Scarlet vulde zowel in 2019 als in 2020 de top vijf van meeste klachten. Het aantal bemiddeling klachten ging van 11.406 in 2019 naar 11.142 in 2020 en kent dus weinig verandering.
Problemen met Easy Switch
Volgens de ombudsdienst neemt Easy Switch nog steeds een groot aandeel van de totale klachtmeldingen voor z’n rekening. Easy Switch levert veel problemen op door administratieve fouten. Een veelvoorkomende fout is dat consumenten dubbele rekeningen toegestuurd krijgen. De Belgische ombudsdienst oordeelt hard en vindt dat Easy Switch zijn gestelde doelstellingen op het moment niet bereikt.
Een andere provider die veel problemen ondervindt is Scarlet BV. Het telecombedrijf kampt als sinds november met IT-problemen en heeft daardoor een groot aandeel in het aantal klachten. Veelgehoorde klachten zijn dat storingen traag worden verholpen en dat de klantenservice niet goed bereikbaar is.
Klachten prepaid providers
Aangezien het totaal aantal telecom klachten is afgenomen, en bovengenoemde bedrijven veel klachten ontvingen, kan ervan worden uitgegaan dat prepaid providers in verhouding met 2019 minder klachten hebben ontvangen.