Written by Team PrepaidSimkaarten.BE

Simkaart blokkeren en deblokkeren

Wanneer zou je een simkaart willen blokkeren? Dit doe je bijvoorbeeld als je telefoon is gestolen of als je jouw telefoon kwijt bent. Tegenwoordig kan je via een online account je telefoon vaak traceren, maar dit is vooral handig wanneer je het toestel kwijt bent. Als je toestel gestolen is dan heeft dit weinig zin en is de enige optie het inschakelen van de politie.

Simkaart blokkeren

Wil je jouw simkaart blokkeren dan kun je dit in de meeste gevallen zelf online doen. Je moet dan wel een account hebben bij de website van de provider. Het is ook mogelijk om via de klantenservice jouw simkaart te blokkeren. Je zou het blokkeren van een herlaadkaart overbodig kunnen vinden omdat de ‘nieuwe eigenaar’ alleen het tegoed kan verbruiken dat op dat moment op de kaart staat. Desondanks maken veel mensen tegenwoordig gebruik van ‘automatisch opwaarderen’ en dit betekent dus dat er gewoon gebruik kan worden gemaakt van je herlaadkaart en telefoonnummer. Naast het blokkeren is het verstandig om zo snel mogelijk aangifte te doen bij de politie. Je bent natuurlijk naast je simkaart ook je telefoon kwijt. Het is handig om je IMEI nummer te weten zodat de politie jouw smartphone terug kan vinden. Het is handig om dit IMEI nummer vast ergens op te slaan, door deze code in te voeren *#06# krijg je het nummer van jouw toestel te zien.

Simkaart deblokkeren

Naast het blokkeren van je simkaart is het goed om te weten hoe je jouw simkaart weer deblokkeert. Het kan namelijk zo zijn dat je jouw telefoon terug gevonden hebt, maar het kan ook zijn dat je simkaart geblokkeerd is doordat je drie keer de verkeerde pincode hebt ingevoerd. Daarom is het handig om te weten dat je de simkaart ook weer kunt deblokkeren. In veel gevallen kan dit ook in de online omgeving van de provider via je persoonlijke account. Bij een aantal providers moet je echt contact opnemen met een medewerker van de klantenservice. Wanneer je drie keer de verkeerde pincode hebt ingevoerd wordt je simkaart geblokkeerd. Je hebt dan de puk code nodig, deze acht cijferige code kun je vinden onder de grijze kraslaag op je simkaart. De puk code is soms ook terug te vinden in je online account, onder de sectie Mijn toestellen. Puk code niet gevonden? Neem dan contact op met de provider. Dit kan natuurlijk telefonisch, maar er zijn ook andere opties om in contact te komen met een medewerker, waaronder social media of het forum. Let op: Geef nooit je persoonlijke gegevens door online, ook niet je telefoonnummer. Wanneer je simkaart weer geactiveerd is, is het soms noodzakelijk om je toestel uit- en aan te zetten.

2.6/5 - (5 stemmen)

6 thoughts on “Simkaart blokkeren en deblokkeren

    1. Beste Samia,

      Wat is de provider van je simkaart? Bij sommige providers kun je je PUKcode namelijk achterhalen
      via je online profiel. Als dit niet kan bij jouw provider kun je even contact opnemen met hun klantenservice.
      Zij kunnen je verder helpen.

      Met vriendelijke groet,

      Team PrepaidSimkaarten.BE

    1. Hoi Omer,

      Dit kan door je pukcode in te voeren.
      Deze staat op het kaartje waar je je simkaart hebt uitgedrukt.
      Als je deze niet meer hebt kun je de pukcode ook opvragen via je online account, of even met de klantenservice van je provider bellen.

      Met vriendelijke groet,

      Team PrepaidSimkaarten.BE

  1. Je kunt je simkaart blokkeren of deblokkeren via Mijn Telfort of via de telefonische klantenservice. Is je telefoon kwijt of gestolen? Blokkeer je simkaart dan direct om misbruik en hoge kosten te voorkomen.

Geef een antwoord

Your email address will not be published. Required fields are marked *

vier × drie =