Written by Donat Berisha

Virtuele providers zien aantal klanten groeien

Op de Belgische telecommarkt is er een verschuiving te zien in de keuze voor een provider waar consumenten voor kiezen wanneer het gaat om mobiele aansluitingen. Hieronder vallen zowel gsm-abonnementen als prepaid. Het aantal mensen dat kiest voor een virtuele provider (MVNO) stijgt namelijk. Dit is ten koste van de grotere providers met een eigen netwerk. Hoewel deze providers natuurlijk groter zijn, valt het dus wel op dat er vaker wordt gekozen voor een virtuele provider.

Groei van MVNO’s

MVNO staat voor ‘Mobile Virtual Network Operator’ en houdt in dat een bedrijf zelf geen netwerk heeft, maar onder eigen merknaam in de telecommarkt zit en daarbij gebruik maakt van het netwerk van een andere provider. Het voordeel van deze providers is dat ze aanzienlijk lagere kosten hebben en hierdoor ook voordelige tarieven kunnen hanteren.

Deze voordelige tarieven zijn een van de redenen dat MVNO’s groeien. De grootste MVNO’s (Mobile Vikings, Lycamobile, VOO, Vectone en JIM Mobile) hadden in 2020 een marktaandeel van 9,4 procent. Dit was het jaar ervoor nog 8 procent. Er is dus sprake van een stijging van 1,4 procent.

Dit is ten koste van de grotere providers. Zo verloor Telenet 1,7 procent marktaandeel en had Orange ook minder aansluitingen op de mobiele markt dan in 2019. Een van de redenen hiervan kan zijn dat MVNO’s voordelige tarieven hanteren en regelmatig met acties komen. Dat maakt het voor klanten aantrekkelijk om te kiezen voor een virtuele provider. Hieronder is een voorbeeld te zien van een MVNO.

Voorbeeld: Mobile Vikings

Een voorbeeld van een provider die terreinwinst pakt is Mobile Vikings. Ook deze provider groeide namelijk in 2020. Mobile Vikings staat bekend als prijsvechter en weet op die manier, zowel voor gsm-abonnementen als prepaid, hun klantenbestand te groeien. Bekijk deze pagina voor meer informatie over Mobile Vikings.

Proximus blijft marktleider

Provider Proximus blijft overigens marktleider in België. In tegenstelling tot andere providers met een eigen netwerk, groeide het aantal aansluitingen op de mobiele markt (prepaid/herlaadkaarten en gsm-abonnementen) heel licht met 0,3 procent. Ook op de vaste markt blijft Proximus de grootste provider.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

2 × 5 =